Papirmagasinets fremtid i en digital verden

Når du er innom en Narvesen-kiosk er det klart at det fortsatt finnes et stort utvalg av tradisjonelle blader og magasiner på papir. Men mange tradisjonelle magasiner på papir sliter med opplagssvikt, og hele fem av seks magasiner opplevde redusert opplag i 2017. Konkurransen fra flere ulike andre reklamemedier er tøff, med både tradisjonelle medier som kinoreklame, men selvfølgelig hovedsakelig digitale flater som den store konkurrenten.

Unik opplevelse med magasin på papir

Det er fortsatt mange som foretrekker opplevelsen av et magasin på papir, til tross for at nyheter og innhold på nett nå er tilgjengelig absolutt overalt. Til og med på fly, der du kun for noen år siden måtte være helt frakoblet, kan du nå koble til Internett og lese nyheter. De digitale nyhetene er selvfølgelig også langt mer oppdaterte. Samtidig er det akkurat det å oppleve noe helt uforstyrret, som ikke oppdateres hvert minutt, du får med et magasin på papir. Hvis du legger bort mobilen og bare koser deg med bladet du har i hånden vil du kunne koble av fra den digitale verden en kort stund.

Reklameinntekter for magasiner på papir

Noe av utfordringen for blader og magasiner på papir er at med sviktende opplag blir også inntektene fra reklame redusert. Det finnes dog noen lyspunkter. Spesielt eksklusive merkeklær markedsfører fortsatt sine produkter på papir. Plasseringen i et eksklusivt magasin på glanset papir passer til denne varegruppen. Sannsynligvis må magasinene fokusere på områder som dette fremover, hvis det ikke er mulig å øke opplagene igjen.

Kombinere papir og digital opplevelse

Mange blader prøver å kombinere utgivelse av et papirblad med digitalt innhold, som noen ganger er begrenset til bare de som har kjøpt bladet på papir. Dette kan være en fremgangsrik taktikk dersom det gjøres på en bra måte som kanskje gjør at de som kjøper bladet på papir opplever en merverdi. I tillegg kan de som leser digitale blader enten betale for innhold der, eller gå over til å bli lesere på papir som kjøper bladet fysisk. Det finnes dog en risiko for at papirbladet mister sin egenart og at noen lesere bare foretrekker digitalt innhold.

Ditt ansvar som leser

Hvis du liker et blad eller magasin, som du gjerne skulle se fortsette med utgivelse på papir, har du et ansvar for å faktisk betale for innholdet. I dagens digitale samfunn har vi dessverre begynt å forutsette at innhold skal være tilgjengelig uten kostnad på nett. Å betale kanskje opp mot hundre kroner for et magasin kan oppfattes som dyrt. Samtidig er det viktig å sammenligne kostnaden for et magasin eller blad med andre underholdningstilbud. Det å produsere innhold av høy kvalitet koster penger, så hvis vi skal kunne fortsette å nyte godt av flott innhold i magasiner og blader, må vi være forberedt på å betale for det.