Aviser i kontinuerlig endring

Det er en utbredt oppfatning at mediehusene går utryddelse i møte, på grunn av den sterke veksten til nettaviser og sosiale medier, som overtar en stadig større andel av markedet for nyhetsformidling. At internett flytter lesere fra papir til nett, er lite diskutabelt. Men at dette nødvendigvis skulle medføre at de tradisjonelle aktørene går under, er mer uvisst. Faktisk viser nyere forskning enkelte lyspunkter for de tradisjonelle nyhetsformidlerene. De tilpasser seg til en ny epoke med nyskapende innovasjoner og digitalt engasjement. De integrerer teknologiske innovasjoner for å forsterke formidlingsevnen og appellen blant nye generasjoner. Moderne kommunikasjon har også ført til en kraftig akselerasjon i spredningen av nyheter. De fleste medieviterne peker derfor at det hele er et spørsmål om omstilling for å overleve, noe som ikke er noe nytt i journalist-historien. Det er en bransje som har vært i kontinuerlig endring, og på veien utviklet en spennende historie, og mange interessante fakta:

  • Bulletin-meldinger, som er opprinnelsen til aviser, ble først brukt rundt 59 før Kristus. Det begynte som et resultat av en bestilling av Julius Caesar, som da var keiser i Romerriket. De første bulletin-meldingene ble skåret inn i stein eller metall, og ble stilt ut på offentlige steder hver dag for å opplyse befolkningen.
  • Ordet “Gazette”, som man ser i navnet til mange internasjonale aviser i dag, kommer opprinnelig fra kostnaden for et skriftlig varsel publisert tilbake i 1556. Gazette var ordet for venetianske mynter, og den skriftlige kunngjøringen, kjent som Notizie Scritte, ble kun publisert månedlig.
  • Selv om antall abonnementer på papiraviser faller, publiseres fortsatt 24 milliarder eksemplarer hvert år.
  • Aviser får en stor del av inntektene sine fra annonser. Annonsører betaler velvillig for eksponering, både på nett og papir. Undersøkelser viser at aviser er det mest effektive stedet for å annonsere butikksalg og kampanjer. 99,4% av alle store selskaper annonserer fortsatt sin virksomhet i aviser.
  • Hvis alle resirkulerte avisene sine, ville kloden spare 250 millioner trær hvert år.
  • Den britiske avisen kalt Sunday Express, ble i 1924 den første avisen til å publisere kryssord.
  • Studier har vist at bare de aller færreste mennesker leser en hel avis. De aller fleste bare skummer gjennom mens de søker etter overskrifter som indikerer noe som er av interesse for dem.
  • Mange aviser er rettet mot et spesifikt publikum, eller interesseområde, fremfor en spesiell region. Denne trenden er noe som bli stadig tydeligere, ettersom nettaviser kan overleve med et svært smalt fokusområde når de kan nå et globalt publikum. Det finnes aviser som spesialiserer seg på alt fra veldedige organisasjoner, politiske ideologier, sport og idrett, næringsliv, hobbyer og mote og kostyme. Det er med andre ord noe for de fleste, om man bare leter.
  • Strekkodene til alle aviser og magasiner, hvor som helst i verden, begynner med tallene 977.